قطعه پولی سر میل لنگ لیفان ایکس 60 و لیفان 620
از محصولات تولیدی لیفان (Lifan) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی هادی پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد شما می توانید با خرید آنلاین این کالا ضمن اطمینان از اصالت گارانتی شده کالا توسط هادی پارت (نوین پارت) از یک خرید سریع و با قیمت مناسب بهره مند گردید.
پولی میل لنگ لیفان X60
پولی میل لنگ لیفان 620
پولی سر میل لنگ لیفان ایکس 60 و لیفان 620
پولی میل لنگ لیفان
پولی سر میل لنگ به منظور افزایش قابلیت میل لنگ در جهت انتقال گشتاور، سرعت و قدرت مکانیکی به دینام، فن، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان و متعلقات دیگر استفاده می شود. قطر پولی در موتورهای مختلف متفاوت می باشد و معمولا بین 120 الی 200 میلیمتر می باشد.
پولی سر ميل لنگ
پولی – فولی - قرقره – چرخك – قرقره شياردار دوار گرداننده تسمه - چرخچه
آيا ميدانيد عدم اطلاع از نحوه كاركرد اين قطعه هنگام خرابی آن ، ممكن است باعث شود، بر حسب اشتباه مكانيك در تشخيص عيب اين قطعه در خودرو، شما نا آگاهانه هزينه خريد كمپرسور يا پمپ هيدروليك يا هرزگردها را بپردازيد . در خودروهای قديمی اين قطعه تماماً از جنس فلز بود و به ندرت مگر در صورت تصادف آسيب ميديد . جالب است كه بدانيد تشخيص خرابی اين قطعه به آسانی حتی با ديدن و لمس كردن نيزميسر نميباشد . اين پولی از دو تكه فلز و يك تكه لاستيك با ضخامت كم ساخته شده كه بين دو قطعه فلزی بسختی جا داده شده است و در صورت سالم بودن ساير لوازميكه از گردش آن نيرو ميگيرند نبايست اين لاستيك بلغزد و فقط بايد بازی دورانی الاستيكی كمی داشته باشد . در صورت تشخيص صحيح مكانيك و نياز به تعويض آن بهتر است نوع اصلی آن خريداری شود ، قيمت نوع اصلی آن كمی بيشتر از سه چهارم قيمت نوع بدل آن است .
موتورخودروهای خانواده پژو 405 ( انواع سمند- پارس ) و انواع پژو 206 مانند موتورهای جديد و همچنین پولی میل لنگ لیفان 620 و پولی میل لنگ لیفان ایکس 60 و بعضی از خودروها ، دارای فولی سر ميل لنگ با ضربه گير لاستيكی هستند . كار پولی سر ميل لنگ ، انتقال قدرت گردشی موتور خودرو، بوسيله تسمه ، جهت چرخاندن فولی های دستگاه مولد برق ، كمپرسور كولر و پمپ سامانه هيدروليك در خودروهای نامبرده ميباشد.
اين پولی برای دفع ضربات و شوكهای كمپرسور كولر و پمپ روغن هيدروليك به محور ميل لنگ و بلعكس ، بصورت سه قطعه ائی طراحی شده است . قطعه داخلی از جنس فلز و قطعه ميانی از لاستيك و قطعه بيرونی كه دارای شيارهای جای حركت تسمه ميباشد نيز فلزی است . اين فولی بوسيله قطعه داخلی آن بر روی محور ميل لنگ با خار تثبيت و با يك عدد پيچ بسته ميشود. نقش قطعه ميانی از نظر عملكرد همانند كاپلينگهای قابل ارتجاع محورها در دفع ضربات ميباشد . وجود اين لاستيك ( منجيد) باعث ميگردد پولی از حالت يك تكه ( صلب) و بدون انعطاف، به يك قطعه با قابليت انعطاف خيلی كم تبديل شود و لگدهای حاصل از روشن كردن خودرو در حاليكه دكمه كولر روشن است و يا هنگاميكه فرمان با حداكثر كورس خود به چپ و يا راست تابانده شده و يا به علت وجود يك ايراد فنی اگر موتور با ريپ زدن كار ميكند را بگيرد و شوك حاصله از ضربه ، به موتور و ساير قطعات وارد نگردد .
اگر بعللی گير و ايراد دربلبرينگ هرزگرد ها و يا دينام و يا كمپرسور كولر ، و پمپ هيدروليك پيش بيايد ضربه ناشی از گيرپاژ با سر خوردن اين لاستيك در جای خودش دفع ميشود و به ميل لنگ كمتر منتقل ميشود در اين هنگام صدای جيغ مانندی از پولی شنيده ميشود . اين صدا بسيار شبيه به رد كردن و سر خوردن تسمه بر روی پولی است و تا حدودی نيز شبيه به لغزش دو قطعه فلز به همديگر نيز ميباشد.
گاهی نامرغوب بودن پولی سر ميل لنگ كه بيشترمربوط به عدم ايستائی در حد نياز و قابل قبول لاستيك ميانی آن است ، باعث ميگردد لغزش اين لاستيك بر روی قطعه ميانی، زودتر از موعد پايان عمر مفيد آن آغاز شود و در واقع علت ، خرابی و گير كردن ساير پوليهای ديگر نباشد بلكه ، مربوط به ضعف استحكام اتصال لاستيك اين قطعه هنگام ساخت باشد.
برای افزايش عمر اين قطعه پيشنهاد ميشود رعايت نكته ائی كه در دفترچه راهنمای خودرو شده است را بنمائيد يعنی خودرو را در حاليكه دكمه كولر زده شده و يا چرخهای خودرو در حداكثر كورس گردش به چپ يا راست هستند روشن نكنيد ، چون موقع روشن كردن موتور علاوه بر پولی ميل لنگ فشار مضاعف به دستگاه استارت نيز وارد ميكنيد . اگر بخود عادت بدهيد هنگام روشن كردن موتور اين نكات را رعايت كنيد آسيب كمتری به موتور و خودرو وارد خواهد شد .
1- دكمه كولر خاموش باشد
2- چرخها بطور كامل به چپ و راست نباشند
3- بدون نياز پايتان روی پدال ترمز نباشد
4- دنده در وضعيت خلاص باشد
4- پدال كلاچ را بطور كامل بفشاريد
5- چراغها و لوازم برقی ديگر خاموش باشند
نحوه عملکرد پولی میل لنگ در لیفان X60
پولی میل لنگ قطعهای دوار و فلزی است که به انتهای میل لنگ موتور متصل میشود. این قطعه نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت موتور به سایر قطعات خودرو مانند دینام، پمپ آب، کمپرسور کولر و... دارد.
عملکرد پولی میل لنگ به طور خلاصه:
- دریافت قدرت از میل لنگ: میل لنگ با حرکت دورانی خود، نیروی چرخشی را به پولی میل لنگ منتقل میکند.
- انتقال قدرت به سایر قطعات: پولی میل لنگ به کمک تسمههایی که روی آن قرار میگیرند، این نیرو را به سایر قطعات خودرو منتقل میکند.
- تعیین سرعت چرخش قطعات: تعداد شیارها و قطر پولی میل لنگ، سرعت چرخش قطعات متصل به آن را تعیین میکند.
اجزای اصلی پولی میل لنگ:
- بدنه فلزی: قسمت اصلی پولی که از جنس فلز مقاوم ساخته شده است.
- شیارها: شیارهایی که تسمهها در آنها قرار میگیرند و نیروی چرخشی را منتقل میکنند.
- دندانهها (در برخی مدلها): برخی پولیها دارای دندانههایی هستند که برای اتصال به قطعات دیگر استفاده میشوند.
- پولک یا دمپر: در برخی مدلها، پولک یا دمپری وجود دارد که نوسانات پیچشی میل لنگ را کاهش میدهد.
اهمیت پولی میل لنگ:
- انتقال قدرت: بدون پولی میل لنگ، انتقال قدرت موتور به سایر قطعات امکانپذیر نیست.
- هماهنگی عملکرد قطعات: پولی میل لنگ باعث میشود که قطعات مختلف خودرو با سرعت و هماهنگی لازم کار کنند.
- کاهش لرزش و صدا: پولک یا دمپر موجود در برخی پولیها، به کاهش لرزش و صدای موتور کمک میکند.
مشکلات رایج پولی میل لنگ:
- سایش و پارگی تسمه: در اثر استفاده طولانی مدت یا تنظیم نبودن تسمهها، ممکن است سایش و پارگی در آنها ایجاد شود.
- خرابی پولک یا دمپر: خرابی پولک یا دمپر باعث افزایش لرزش و صدای موتور میشود.
- شکستگی یا ترک خوردگی پولی: در اثر فشار زیاد یا ضربه، ممکن است پولی بشکند یا ترک بخورد.
علائم خرابی پولی میل لنگ:
- صدای غیرعادی از موتور: صدای جیغ یا سوت زدن از سمت موتور، میتواند نشانه خرابی پولی یا تسمهها باشد.
- لرزش موتور: خرابی پولی یا پولک آن میتواند باعث لرزش موتور شود.
- روشن نشدن برخی از قطعات: اگر پولی یا تسمهها دچار مشکل شوند، ممکن است برخی از قطعات مانند دینام یا پمپ آب به درستی کار نکنند.
تعمیر و نگهداری:
- بازرسی دورهای: به صورت دورهای تسمهها و پولی را بررسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
- تنظیم تسمهها: در صورت شل شدن تسمهها، آنها را تنظیم کنید.
- تعویض به موقع تسمهها و پولی: در صورت خرابی، تسمهها و پولی را به موقع تعویض کنید.
توجه: تعمیر و تعویض پولی میل لنگ کاری تخصصی است و بهتر است توسط مکانیک ماهر انجام شود.
پولی میل لنگ لیفان X60
پولی میل لنگ لیفان 620
مشخصات
- محل نصب
- بر روی موتور خودرو
- ترکیب
- فلز
- مناسب برای
- LF-620 1.8;LF-X60 AT;LF-X60 MT
- شماره فنی
- LFB479Q-1025013A
- نوع
- ساخت ایران
- ضریب مصرف
- ضریب مصرف برای هر خودرو 1 عدد
- ساير توضيحات
- - اين قطعه ساخت ایران می باشد.-توجه : لاستیک بین پولی روی کالای ساخت ایران موجود نمی باشد. - مناسب براي خودروهاي ليفان 1.8 620، X60 AT (اتوماتيك) و X60 MT (دندهاي) - ضريب مصرف براي هر خودرو 1 عدد
- کشور سازنده
- ایران
- تعداد در بسته بندي
- یک عدد
- قابليت تعمير
- خیر
- شرایط گارانتی
- گارانتي اصالت و سلامت فيزيکي کالا
- قطعات نصب
- ندارد
- نام خودروساز
- کرمان موتور،لیفان موتور
- برند کالا
- NYDK